Peste 95% dintre românii din țara noastră sunt proprietarii caselor în care stau, arată datele Eurostat, media țărilor din UE fiind de 70.6%. O diferență destul de mare față de țările din Vest.

De exemplu, în Germania, mai mult de jumătate din populație sta în locuințe închiriate (49.8% proprietari), pe când în România aproximativ 5% sunt în această situație. Așadar, simțul proprietății este foarte dezvoltat la români, probabil din cauza comunismului. Pe perioada aceea, era interzisă achiziționarea de locuințe proprii, ceea ce a creat un fel de “fructul oprit”. Imediat ce a fost posibilă cumpărarea, după 1989, cei care au avut posibilitatea să facă lucrul acesta, l-au făcut imediat. La o valoare destul de redusă la vremea respectivă, comparativ cu prețurile pieței de acum, când majoritatea oamenilor se îndatorează băncii pentru mai bine de 3 decenii.

Noi am realizat un chestionar în care am vrut să vedem preferințele românilor în ceea ce privește câteva aspecte dintr-o casă.

Rezultatele chestionarului nostru arată că din 100 de oameni care au răspuns la întrebăriȘ

  • 65% locuiesc în proprietate personală
  • aproximativ o treime dintre bărbați și femei locuiesc în chirie, neexistând diferențe intre sexe.
  • 79% sunt cei care locuiesc la bloc, apartamentele românilor fiind de două ori mai mici decât media UE.
  • Distribuția pe sexe: numărul de bărbați ce locuiesc la bloc versus numărul de femei ce locuiesc la bloc (84% vs 76%).


Încăperea preferată din locuință

Casa este oaza de liniște a majorității oamenilor și ca atare ar trebui decorată în așa fel încât să vă ofere confortul de care cu toții avem nevoie după o zi plină. Fiecare încăpere din casă ar trebui să beneficieze de câteva elemente care să ne facă să ne gândim la ea când suntem plecați. Să vedem care este încăperea preferată a românilor. Poate că ai fi tentat să zici că dormitorul stă în topul preferințelor românilor, însă aproape jumătate dintre respondenți (47%) au răspuns că living-ul este camera pe care o preferă din locuința. În casele moderne, această camera poate fi considerate “inima” locuinței, pentru că în ea locatarii se adună cel mai des și petrec mai mult timp împreună. Și totuși dormitorul nu este departe în ceea ce privește alegerea românilor, el cântărind 32% din total, urmat de bucătărie cu 14 procente. Topul preferințelor nu diferă foarte mult în funcție de sex, de cei care locuiesc la casă sau bloc, sau de cei cu proprietate personală sau chiriași, însă, procentele sunt mai apropiate între  camera de zi și dormitor în locuințele închiriate, probabil din cauza garsonierelor care nu au separarea dintre aceste spații bine determinată.

Living Room-ul, loc pentru FIFA sau TV? Da, dacă ești bărbat.

Dintre obiectele preferate din living, pe primul loc se află canapeaua (64%). Nu există o regulă scrisă a ceea ce o camera de zi trebuie sa conțină, mobilierul “corect” fiind cel care funcționează pentru fiecare dintre noi. Majoritatea oamenilor agreează ideea de canapea deoarece acestea reprezintă obiecte mai intime, prin faptul că “ forțează ” oamenii să stea mai aproape unul de celălalt, ca să nu mai vorbim de întindere și relaxare. Bineînțeles că unei camera de zi cu o canapea confortabilă, nu-i poate lipsit un televizor. Acesta se află pe locul doi în topul alegerilor făcute de români. Se observă o diferență destul de semnificativă intre bărbați și femei în privința alegerii televizorului (41% vs 21%), bărbații asociind living-ul într-o mai mare măsură cu televizorul și jocurile decât femeile.

Bucătăria este identificată cu “a mânca” de bărbați și cu “a gati” de femei.

Ce obiect îți vine în minte când te gândești la bucătărie? Potrivit răspunsurilor la această întrebare, 34% dintre români au spus că aragazul/cuptorul este primul obiect care le vine în minte, urmat de mobilier / scaun /blat (27%). O diferență majoră se află intre alegerilor bărbaților și ale femeilor: 49% dintre bărbați (26% femei) au ales obiecte care sunt în strânsă legătură cu acțiunea de a mânca (masă și frigider), pe când 51% dintre femei (40% bărbați) au ales obiecte care duc la acțiunea de a găti (aragaz și ustensile).

La aceeași întrebare, însă pentru o încăpere diferită și anume baia, 57% au ales cada că fiind obiectul preferat, urmat de un procentaj mult mai redus (14%) pentru obiecte ca lavoar, oglindă sau baterie.  


Dacă ești pus între a alege dintre o cabină de duș și o cadă, tu ce ai alege? Decizia este strâns legată și de stilul de viață al fiecăruia.

Cabina de dus reprezintă un concept realizat pentru a se potrivi stilului de viață activ, mereu pe fugă, pe când punctul forțe al unei cazi este confortul. La început idea de a face baie își avea originile doar în ritualuri religioase și în cele ce priveau vrăjiitoria, nu avea nicio legătură cu igienă. În unele culturi, ideea de a te “ îmbăia ” era privită ca un ritual sacru, crezând că atât corpul cât și spiritul trebuie să fie pure în prezența acestora, pe când creștinii credeau că îmbăierea îi ajută să-și spele păcatul originar. Odată cu trecerea timpului, metodele de îmbăiere fluctuau între aspecte publice și personale, până când oamenii și-au dat seama de importanța “îmbăierii” și din punct de vedere medical ceea ce a dus la schimbarea concepției de la o problema socială, la una personală. În ziua de astăzi, pe lângă aspectul ce ține de igienă personală, baia reprezintă un mod de a te destinde, de a te relaxa sau chiar medita. Procentajul celor care locuiesc la casă este semnificativ mai mare decât al celor care locuiesc la bloc (70%), ei asociind baia în proporție mai mare cu cada/dușul.

Sunt un lavoar…

Când vine vorba de imaginație, românii sunt foarte inventivi. Fiind puși în situația de a-și imagina că sunt un obiect sanitar, peste 70% au răspuns ca sunt obiecte sanitare specifice băii (duș, cadă, vas de toaletă) ceea ce este firesc. 45% au ales lavoar/oglindă/baterie, 25% cadă/duș, iar produsele de igienă si de curățenie reprezentând 20%. Au fost și câteva răspunsuri putin mai neobișnuite și amuzante printre care: halatul de baie al soției, spirt sanitar, furtun, soluție de geamuri sau capacul de WC.

Dintre cei care au răspuns la întrebări, 68% sunt femei și 44% bărbați. Întrebarea este una incomodă, datele arată că cei care locuiesc la casă și bărbații sunt cei mai incomodați de această întrebare.

În final, datele chestionarului arată că dintre cei 100 de respondenți, 32% au achiziționat un obiect de finisaj interior în ultimele 3 luni, 23% acum cel mult o luna și tot același procentaj au făcut cumpărături de design interior acuma cel mult un an.